playa buena vista - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Romy Lansbergen - WaarBenJij.nu playa buena vista - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Romy Lansbergen - WaarBenJij.nu

playa buena vista

Door: romylansbergen

Blijf op de hoogte en volg Romy

03 Mei 2012 | Costa Rica, Sámara

lieve iedereen, ben nu aangekomen bij de laatste maand van mijn tijd in costa rica, mijn laatste project, in samara aan de west kust van costa rica. dit is een heel ander soort schildpadden project dan quelonios omdat deze basis al 8 jaar bestaat en quelonios was een heel nieuw project. hier hebben ze een hatchery waar ze de eieren bewaren en bewaken, ik heb iedere dag twee shifts waarbij ik de hatchery bewaak en cotroleer, een shift op de dag en een s´nachts. een shift duurt 2 uur en iedere 15 min moet je de nesten contoleren, of er geen eieren uit gekomen zijn, zo ja dan moet je ze baby schildpadjes wegen, meten en tellen en vervolgens weer terug naar het strand brengen waar je ze binnen 100 meter van waar de moeder haar nest oorspronkelijk gemaakt had vrij laten. zo mooi gezicht hoe ze met zijn alle tegelijk richting het water kruipen en dan door de branding mee genomen worden. het ie hier nu olive ridley seisoen de kleinste zee schildpad die er is wel grappig want in quelonios was het leatherback seisoen wat de grootste zee schildpad is. ik heb nu dus de grootste en de kleinste gezien. verder worden we iedere morgen om 6 uur wakker gemaakt om te werken voor het te warm word, we moeten neste die uit gekomen zijn opgraven, dit is altijd weer spannend werk want je komt vaak nog een paar achter gebleven schildpadjes tegen die het niet helemaal tot de top hadden gehaald, ook kom je soms dode tegen of eieren die helemaal niet zijn uit gekomen. vervolgens moet je het nest helemaal leeg scheppen en het zand naar het stand brengen, en vervolgens de nesten weer opnieuw vullen met schoon zand. we zijn dus wel ruim een uur bezig met zand zakken dragen. en dat allemaal voor het ontbijd! maar de rest van de dag is vaak rustig aan, het is overdag te warm om te werken dus dan liggen we een beetje op het strand, en bewaken de hatchery. dan s´nachts heb je of een shift of je moet patrol lopen. al met al is het hier best een goed leven, het is 45 min lopen naar het statje samara en we moeten een rivier oversteken, en dan bedoel ik zonder brug! best eng want in de zelfde rivier zie je s´nachts krokodillen zwemmen. oeps! nou ja ze zwemmen hier al jaren iedere zondag en donderdag ochtend he rivier over en er is nog nooit wat gebeurt dus het zal wel goed zijn, ik zou het alleen niet proberen als het nog donker is. nou ja dat was het voor nu en ik ga proberen wat vaker te updaten nu want ik heb iedere donderdag ochtend en zondag vrij om naar het stadje te gaan en dan kan ik naar het internet cafe!

kiss ikke

  • 03 Mei 2012 - 17:20

    Mama:

    Lieve schat, mama is heel trots op je met wat je allemaal doet en meemaakt. Dat reislustige heb je niet van je moeder maar dat wisten we wel, Ik kan niet wachten tot je weer terug bent. We missen je heel erg maarja je moet ze loslaten. Dag lieverd geniet er maar van, ik hou heel veel van je dikke kus mama. xxx

  • 03 Mei 2012 - 23:16

    Ikke:

    Hey meissie, nadat je me had wakker gemaakt via de skype niet meer kunnen slapen helaas. Je verhaal met genoegen gelezen en ben blij dat je het op je nieuwe projekt ook naar je zin hebt, ook al was het vorige projekt iets leuker. Probeer zondagmiddag met je te contacten oke. Je hebt toch zeker wel koninginnendag gevierd he, met je oranje kledij door de straten van Samara hossen haha. Mis you, dikke kus, ikke

  • 14 Mei 2012 - 08:52

    Wilma Lansbergen:

    Lieve Romy, jouw verhalen zijn altijd weer bijzonder om te lezen. Over 2 weken ben je weer (even) thuis. Op naar het volgende project..
    Gisteren in Usselo een mooie dag gehad. Je kaart met mooie woorden gelezen en je kaarsjes hebben gebrand. Nou meid, nog hele mooie weken en heel misschien tot 2 juni. xx

  • 07 December 2012 - 15:45

    Kristof:

    Hallo,

    Heb net je verslagje gelezen over het schildpaddenproject in Playa Buena Vista (PBV). Was dan ook op zoek naar zo'n verslagen via Google. Ik zou volgende zomervakantie ook graag naar Costa Rica gaan met Koning Aap en aansluitend op de reis kan je een week schildpaddenproject in PBV erbij nemen als optie. Maar ik weet niet goed wat ik me daar allemaal moet bij voorstellen. Ik zou in de periode augustus/september gaan. Ik spreek geen woord Spaans en vraag me dan ook af of je daar je plan kan trekken in het Engels. Want het kan best zijn dat ik de enige uit de Koning Aap groep ben die de optie erbij neemt en dan moet ik alleen gaan. Heb daar toch wel wat schrik voor.

    Vind je het project een aanrader? Is er veel kans dat je kleine schildpadjes ziet uitkomen? Want heb al gehoord dat dit sterk afhankelijk is van de periode waarin je gaat. Heb wel veel bewondering voor deze dieren, dus denk dat het echt wel iets voor mij zou zijn.

    Groeten,
    Kristof

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

hi iedereen! leuk dat jullie mijn reis avonturen willen volgen. voor iedereen die mij een beetje kent weet dat ik de wereld wil zien hoe meer hoe beter! maar waar ik me nu toch weer in verzeild heb...

Actief sinds 23 Feb. 2012
Verslag gelezen: 9484
Totaal aantal bezoekers 16402

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Oktober 2014

beautiful borneo

01 Maart 2012 - 28 Mei 2012

in the jungle...

Landen bezocht: